Romaanse kunst
De romaanse kunst is een kunststroming die tussen ongeveer 1000[1] en 1150 [2] dominant was in West-Europa.
Historiografie
De term romaans dateert uit 1820 en werd voor het eerst gebruikt door de Franse kunsthistoricus Charles de Gerville, die in de archi-tectuur overeenkomsten zag met die van het oude Rome. De term werd algemeen geaccepteerd nadat De Gervilles' bekendere col-lega Arcis de Caumont hem overnam en werd al snel ook toegepast voor andere kunstvormen. De romaanse kunst werd vooraf-gegaan door wat men de preromaanse kunst noemt en gaat vanaf de twaalfde eeuw over in de Gotische kunst.
De drijvende kracht achter de verspreiding van de romaanse stijl was de explosieve expansie van de kloosters in de elfde en twaalfde eeuw.[3] De bouw van Cluny III (1088) en de nieuwe kloosterordes zoals de Cisterciënzers (1098) en de Kartuizers, verspreidden zich naast de Benedictijnen over gans Europa dankzij de relatieve politieke stabiliteit en de economische heropleving. In die periode ging men, voor het eerst sedert de val van het West-Romeinse Rijk, de kerken terug versieren met levensgrote beelden. Er werden monu-mentale poorten en doopvonten gegoten in brons en voor het versieren van het kerkinterieur gebruikte men fresco's. Reliekkasten en andere objecten voor de eredienst werden gemaakt door de goud- en zilversmeden.[3] In de scriptoria van de abdijen ontstonden de boeken die men nodig had voor de eredienst en het koorgebed, die rijkelijk versierd werden met miniaturen.
De romaanse stijl kreeg dus zijn naam omwille van de gelijkenis met de Romeinse bouwstijl die door de vaklui van die tijd zeker gekend was van de talloze Romeinse monumenten, zeker in het huidige Italië, Zuid-Frankrijk en Spanje. Maar anderzijds is de term misleidend omdat de romaanse stijl evengoed schatplichtig is aan de Insulaire en de Byzantijnse kunst.[3] In Engeland wordt de romaanse bouwstijl meestal de Normandische stijl genoemd.
Bouwkunst
- Zie Romaanse architectuur voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
De romaanse bouwkunst is zeer moeilijk in een strikt tijdskader te plaatsen. Er zijn vroegromaanse kerken te vinden in Limburg an der Haardt en Spiers aan de Boven-Rijn, in Tournus en Auxerre in Bourgondië, de Sant Pere de Rodes en de Santa Maria de Ripoll in Catalonië, de kerk Notre-Dame-de-Nazareth van Vaison-la-Romaine in de Provence, in Angers (toen) in Aquitanië, de abdijkerk van Sainte-Foy in Conques in de Languedoc, de basiliek van Aquileia en de abdijkerk van Pomposa in Codigoro in Noord-Italië, de abdij-kerk van de Abbazia di San Salvatore aan de Monte Amiata in Midden-Italië, de kerken in Hildesheim en Quedlinburg in Neder-saksen en in Paderborn in Westfalen.[4] Men zou kunnen stellen dat de romaanse bouwkunst de eerste pan-Europese stijl was sinds de Romeinse architectuur.
Beeldhouwkunst
De romaanse beeldhouwkunst hangt nauw samen met de bouwkunst. Het betreft in veel gevallen gebeeldhouwde reliëfs, die deel uitmaken van de bouwsculptuur van een kerk, zoals kapitelen, basementen, timpanen en altaarretabels. Bekende voorbeelden in Nederland zijn het timpaan van Egmond in het Rijksmuseum, de kapitelen en basementen van de Abdijkerk Rolduc, de kapitelen in de kooromgang van de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek en die in westwerk van de Sint-Servaasbasiliek, beide in Maastricht, en het westwerk-altaar in laatstgenoemde kerk.
Naast deze steenbeeldhouwkunst maakte de edelsmeedkunst een bloeiperiode door, met name in het Maasland in de twaalfde eeuw. Beroemd zijn de rijk versierde reliekschrijnen van Keulen, Aken, Maastricht en Doornik. Vrijstaande beelden ontwikkelden zich pas vrij laat in deze periode. Bekend zijn de houten Sedes Sapientiae-beelden (tronende Madonna met Kind als "Zetel der Wijsheid") uit het Maas-Rijngebied.
Het Cloisters kruis is een Engels ivoorsnijwerk
Schilderkunst
- Zie Romaanse muurschilderkunst voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
De meest opvallende evolutie, na de Byzantijnse periode, was het verschijnen van een iets grotere expressiviteit van de nog steeds streng gestileerde figuren. Die expressieve gebarenstijl is te herkennen op fresco's in Catalaanse kerken, in veel Italiaanse kerken (onder andere te Sant'Angelo in Formis bij Capua), in de muurschilderingen van Saint-Savin-sur-Gartempe, in de kloosterkerk op het Bodensee-eiland Reichenau, in de abdij Prüfening in Regensburg en in de Sint-Clemenskerk in Bonn-Schwarzrheindorf.
Specifiek romaans verluchte manuscripten zijn onder andere de Moralia in Job van de cisterciënzerabdij in Citeaux en het liturgische werk van abt Stephen Harding in dezelfde abdij.
Bronnen
- Erich Kubach, Peter Bloch, De Bloeiperiode van het Romaans, Elsevier, Amsterdam/Brussel, 1965
Referenties
- Sommige onderzoekers laten de romaanse periode samenvallen met de Karolingische en spreken van een begin in de achtste eeuw.
- De romaanse kunst liep in het huidige Duitsland en Centraal-Europa door tot laat in de dertiende eeuw; Banister Fletcher, Dan Cruickshank, ed. Sir Banister Fletcher's A History of Architecture on the Comparative method (20 ed.). Londen, Architectural Press, 1996, p. 357
- Romanesque Art, Heilbrunn Timeline of Art History, The Metropolitan Museum of Art.
- Erich Kubach, De Bloeiperiode van het Romaans, Elsevier, Amsterdam/Brussel, 1965, pp. 254-255.
Zie ook
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geraadpleegde bron: nl.wikipedia.org/wiki/Romaanse_kunst - 23 april 2025
1. Romaanse frescocyclus op het gewelf in de kerk van Saint-Savin-sur-Gartempe. Datering: ca. 1100.
Foto: Accrochoc at fr.wikipedia - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 3.0
2. Interieur van de kloosterkerk van Sant Pere de Rodes. Datering: 14 december 2006.
Foto: Baldiri - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: Publiek domein
3. Detail westwerkaltaar Sint-Servaasbasiliek Maastricht. Datering: 26 mei 2016. Foto: Kleon3 - nl.wikipedia.org
Licentiestatus: CC BY-SA 4.0
4. Christus als wereldrechter in de Sint-Clemenskerk in Bonn. Datering: 2007. Foto: Hawobo - nl.wikipedia.org
Licentiestatus: CC BY-SA 2.0 de
5. De beschilderde crypte van San Isidoro in León, Spanje. Datering: 28 december 2015. Foto: Megginede - en.wikipedia.org
Licentiestatus: CC BY-SA 4.0
6. 'De Maagd en het Kind in Majesteit en de Aanbidding van de Maji', Romaanse fresco van de Meester van Pedret uit de apsis van de kerk van "La Mare de Deu de Cap d'Aran" (Tredòs), Lleida, Spanje. Datering: ca 1100. Foto: wmpearl - Collecties van The Cloisters, New York City - en.wikipedia.org - Licentiestatus: Publiek domein
7. De Driekoningenschrijn in de Dom van Keulen , Keulen , Duitsland. Datering: 1 augustus 2006.
Foto: Welleschik - en.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 3.0
8. Triptiek van Stavelot , Maasland , België, ca. 1156-1158 . 48 × 66 cm met open vleugels, Morgan Library , New York.
Datering: ca. 11456-1158. Foto: Stbalbach - en.wikipedia.org - Originele bron is http://libsrv.skidmore.edu/REDSKID/full/69126.jpg - Licentiestatus: Publiek domein
9. De Gloucester-kandelaar, begin 12e eeuw. Datering: 1150. Foto: Unknown artist - Original source: vam.ac.uk - en.wikipedia.org
Licentiestatus: Publiek domein
10. Vézelay (Yonne - Frankrijk), Basiliek van Sint Magdalena – Centraal timpaan van de narthex van Sint Magdalena (1140-1150). Het timpaan van de abdij van Vézelay, Bourgondië, Frankrijk, jaren 1130, heeft veel decoratieve spiraaldetails in de draperieën.
Datering: 17 juni 2002. Foto: Jean-Pol Grandmont - en.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY 3.0
11. De voetwassing: kapiteel van het klooster van Notre-Dame-en-Vaux, 12e eeuw. Deze romaanse kloostergang, verwoest in de 18e eeuw, werd gedeeltelijk herbouwd aan de hand van gevonden fragmenten. Kloostermuseum van Notre-Dame-en-Vaux, Châlons-en-Champagne (51), Frankrijk. Datering: 4 juni 2007. Foto: Vassil - en.wikipedia.org - Licentiestatus: Publiek domein
12. Op de bovenmuur van het koor van de Abbaye d'Arthous in Landes, Frankrijk, staan kleine figuren die lust en onmatigheid uitbeelden, en een Berberaap, symbool voor menselijke verdorvenheid. Datering: 2006. Foto: P Charpiat - en.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 2.5
13. Portiek van Glorie, kathedraal van Santiago. De kleuren die vroeger kenmerkend waren voor veel romaanse beeldhouwkunst, zijn bewaard gebleven. Datering: 2 oktober 2005. Foto: Luis Miguel Bugallo Sánchez ( Lmbuga Commons )( Lmbuga Galipedia ) Publicada por/ Publish by : Luis Miguel Bugallo Sánchez - en.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 3.0
14. De Reis van de Wijzen, uit het St. Albans Psalter, Alexis Meester. Tempera en goud op perkament. Dombibliothek Hildesheim.
Datering: December 1129. Foto: Onbekende auteur - fotokaart - en.wikipedia.org - Licentiestatus: Publiek domein
15. Leven van Sint Eldrado, abt. Fresco uit de 11e eeuw in de abdij van Novalesa. Datering: 11e eeuw / 27 oktober 2007.
Foto: Duvilar (Lorenzo Rossetti) ( IT ) - en.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 3.0
16. Apsis van Sant Climent de Taüll , een fresco van de Meester van Taüll , nu in het Museu Nacional d'Art de Catalunya.
Datering: 1123. Foto: Master of Taüll -The Yorck Project (2002) 10.000 Meisterwerke der Malerei (dvd-rom), gedistribueerd door DIRECTMEDIA Publishing GmbH. ISBN : 3936122202 - en.wikipedia.org - Licentiestatus: Publiek domein
Externe links/verwijzingen
- Romaanse kunst - nl.wikipedia.org
- Romaanse kunst - en.wikipedia.org
- Category:Romanesque art - uit Wikimedia Commons
- Romanesque art - uit Wikikmedia Commons
Pagina bijgewerkt: 6 mei 2025 - Foto nr. 8 t/m 16.
Maak jouw eigen website met JouwWeb